Стефан Немања,имитатори и највише место


Свети Сава и Свети Симеон, фреска из Манастира Милешева

Не зна се тачно када је Јеванђеље доспело у Хиландар. Није познат ни век када се то догодило, па чак не постоји ни легенда о томе.


На листовима Јеванђеља има мало трагова воска, а ретки су и отисци прстију — што значи да није било у редовној литургијској употреби, сем можда у свечаним приликама на Мирослављевом двору или у цркви - као престони јеванђелистар.

Крајем XIX века, тај период у историји Мирослављевог јеванђеља покушали су да осветле Љ. Стојановић и С. Новаковић, али безуспешно. Од савремених историчара, веома занимљиву претпоставку износи академик Дејан Медаковић:

На питање постављено старим Хиландарцима да кажу откада је рукопис у манастиру одговор је лаконски гласио: одувек. Иако је то речено сасвим неодређено и на основу древних предања, ипак, могућа је претпоставка да се то десило после Немањине абдикације, 1195. године, и његовог коначног одласка на Свету Гору.

Манастир Хиландар

У првом тренутку, ова претпоставка нам се чинила само као једна од многих. Међутим, сва забележена сведочења и поступци каснијих српских владара указују на основаност Медаковићевог размишљања.


У прилог тврдњи да је Јеванђеље било у манастиру одувек, говори и чињеница да је, 1896. године, Мирослављево јеванђеље напустило Хиландар заједно са Оснивачком повељом Симеона Немање. Могуће је да су оба документа Хиландарци сматрали као једну целину: Свету књигу из које је вршена служба Божја приликом оснивања манастира и Повељу („крштеницу") манастира. Архиепископ београдски и митрополит Србије, Димитрије Павловић, касније први патријарх уједињеног српства, такође тврди да је рукопис у манастиру провео 700 година.


Иако српским краљевима, кнезу Павлу и потоњим председницима ни на крај памети није било да се замонаше, пригрлили су претпоставку да је Немања сматрао Мирослављево јеванђеље за владарску регалију. На тај начин Јеванђеље су доживљавали краљ Александар I Обреновић, краљ Петар I Карађорђевић, краљ Александар I Карађорђевић, кнез Павле, па и председници Слободан Милошевић и Александар Вучић.


Да је Мирослављево јеванђеље владарска регалија, те да је актуелни владар највише место с ког се одлучује о судбини рукописа сматрали су и челници СПЦ. Димитрије Павловић је тврдио да је Мирослављевом јеванђељу место на српском двору, најпре Обреновића и, потом, Карађорђевића. Патријарх Павле, невољно, а патријарх Иринеј без примедби, прихватили су став својих канцеларија да је неопходан предуслов за било какву радњу која има везе с факсимилима Мирослављевог јеванђелистара – благослов актуелног председника.


0 views

Контакт

065 3541 688

Београд, Србија

  • Facebook
  • Instagram

© Мирослављево јеванђеље

Уколико имате питање -

контактирајте нас